Københavnersocialismens foragt for bilisterne har taget overhånd

Af Alex Vanopslagh 19

 

Enhedslistens Morten Kabell foreslår, at børnefamilier og deres gæster i Vanløse, Valby og på Amager nu skal til at betale for at parkere deres biler. Og det ligger jo generelt i fin forlængelse af Københavnersocialismens mangeårige ideologiske korstog mod bilisterne, hvor den ene parkeringsplads efter den anden er nedlagt, mens vejene gøres smallere– nogle gange for at give plads til cyklisterne, andre gange alene for at forhindre flere folk, der formaster sig til at transportere sig i bil.

Tendensen har efterhånden taget overhånd, og der er brug for at et politisk mentalitetsskifte på Rådhuset. Kampen mod bilisterne gør langt mere skade end gavn. Særligt er der tre årsager til, at vi bør skabe et København med plads til alle – også dem på fire hjul.

  • Mange børnefamilier er afhængige af bilen i hverdagen – de er ikke dårlige mennesker.

Det er topmålet af arrogance at tro, at alle københavnere kan få hverdagen til at fungere på en Christiania-cykel. Københavnersocialisterne bør hoppe ud af café latte-boblen på Rådhuset og komme ud i virkeligheden, hvor det for mange travle børnefamilier er nødvendigt med en bil for at få hverdagen til at hænge sammen. Derfor skal de bilejende familier ikke behandles som ukrudt og miljøhadere – det er derimod de arbejdende børnefamilier, der i mere end én forstand får hjulene til at køre rundt i København.

 

  • Kampen mod bilisterne skader miljøet

Partikelforureningen er høj i København – så høj, at det årligt er med til at forårsage 500 dødsfald på grund af følgesygdomme. En af årsagerne til partikelforureningen er, at bilisterne kører rundt i timevis i søgen efter en parkeringsplads, som der kommer færre og færre af med Morten Kabell og københavnersocialisterne ved roret.

Hvis vi derimod sørgede for, at der var flere parkeringspladser inde i byen – og at trafikken var mere glidende – så kunne vi nedbringe forureningen fra bilerne. Desværre er processen med en ny Sydhavnstunnel langtrukken – og Københavns Kommune er forsinket med knap halvdelen af bygge- og anlægsprojekterne i byen, så der hele tiden er vejarbejde rundt omkring. Man kunne også investere i flere underjordiske parkeringshuse.

 

  • Bedre fremkommelighed vil løfte erhvervslivet

Når fremkommeligheden er i bund – som det er tilfældet i København – så er det en hæmsko for erhvervslivet. Det gælder både for håndværkeren, der har svært ved at finde en parkeringsplads tæt på kunden inde i byen, det gælder for almindelige lønansatte, der skal bruge timer i trafikken eller for folk, der i løbet af arbejdsdagen skal på tværs af byen med mere, end de kan bære i hænderne. Det kommer måske som et chok for Enhedslisten, at sådanne arbejdspladser findes, men det gør de.

Tiden er inde til at stoppe bilhetzen og i stedet satse på flere parkeringspladser og underjordiske p-huse, en glidende trafik via. havnetunnel, intelligente lyskryds og vejarbejde færdigt til tiden. Det vil gavne både miljøet, børnefamilierne og erhvervslivet.

19 kommentarer RSS

  1. Af peter kocsis

    -

    ” En af årsagerne til partikelforureningen er, at bilisterne kører rundt i timevis i søgen efter en parkeringsplads, som der kommer færre og færre af med Morten Kabell og københavnersocialisterne ved roret.” En grund til til at tage de offentlige transportmidler, som os andre.

    Svar
  2. Af Henrik Thor Christensen

    -

    “Gå så tilbage, for helvede,” råber stodderen hæst.” – endnu flere af de lange gule dieselstinkere, proppet til randen af sygdomsspredende småunger og hjemløse der rasler med deres drikkekrus og ser elendige ud, mens de tænker på de mange lækre skattefri mønter de kan fodre deres misbrug med – sværme af stinkende, rumænske lommetyve og så os andre som kan stå og kigge ud på indvandrernes Mercedes’er og de lyserøde gakkere på deres Christianiacykler, mens vi tænker på hvor godt det var dengang København var et fornuftigt sted at være og ikke en ghetto!!

    Svar
  3. Af Henrik Olsen

    -

    Ifølge de nye beboerlicens udregninger skal man nu betale i forhold til ens bils energi klasse, jeg betaler i forvejen grønejerafgift for bilen, må en kommune godt opkræve grønejerafgift???

    Svar
  4. Af Niels Peter Lemche

    -

    Den ultimative løsning må da være at genopføre voldene omkring København og lukke portene og hæve broerne, samtidig med at biltrafik forbydes inden for voldene.

    Så kan ingen udefra komme ind, og snart vil de også være ligeglade.

    Svar
  5. Af B. Mortensen

    -

    Så skulle de borgerlige have støttet RUF- Systemet, men det ville de ikke. Det ville socialdemokraterne forøvrigt heller ikke. 🙂
    Hvorfor har ingen (regering) tænkt på, at bruge en del af de afgifter fra bilsalg, til parkeringskælder i den indreby?
    Til gengæld har man skåret ned på den kollektive trafik og hævet prisen på biletterne.
    Heller cykler i indre by end biler og andet larm.
    Hvis man virkelig bekymre sig om børnefamilierne, burde man så ikke øge den kollektive trafik og sænke prisen. Nu er metroringen snart færdig og man burde kunne komme lettere frem og tilbage…
    ps. køre rundt i timevis for at finde en parkeringsplads !!!! ha ha overdrivelse fremmer forståelsen..

    Svar
  6. Af Marcel Thomsen

    -

    Kommunen har ansvar for parkeringsafgifter, både som licens og timeparkering. Hvis du vurderer at den nuværende afgift er diskriminerende, så er det klager, søgsmål, eller håb om at Ø, F, R og Å ikke er ved magten efter i år

    Svar
  7. Af Gerda Larsen

    -

    Sut den op fra slap din liberale tosse. Selvfølgelig skal der betales mere for alle de rådne biler der smadrer byens miljø. Jeg er TRÆT af egoistiske tosser som dig! Der er også mennesker på denne planet EFTER dig Alex. For deres skyld er det pænt intelligent at gøre alt hvad der er muligt for at begrænse tosser som dig, der ser sig selv, deres bil og billige parkeringspladser, fremfor planetens natur og mennesker.

    Svar
  8. Af Arne Hansen

    -

    Enig med Alex. Stop Kabell-tyven inden København ender som Pyong Yang

    Svar
  9. Af Jørgen Villy Madsen

    -

    Det synes endnu mere relevant at spørge om kystbanesocialisternes og kanonslagets foragt for fodgængere har taget overhånd.

    Bilerne er hvert eneste dag årsag til dødsfald, og det er ikke kun terroristernes nye ide om at bruge bilen som mordvåben, der er grund nok til at spærre bilernes adgang, hvor større menneskemængder færdes ubeskyttede.

    Bilens dødbringende forurening af luften vi indånder betyder, at den er et masseødelæggelsesvåben helt udenfor konkurrence. Derfor skal bilerne ud af byerne. Det kan ikke ske hurtigt nok.

    Svar
  10. Af Anita Mac

    -

    Bilerne fylder alt, alt for meget i byen. Til stor gene for os der bor og lever her. Flere flexbiler, eldrevne, er ønskeligt og så ud med de mange privatbiler.

    Svar
  11. Af Uffe Pedersen

    -

    Det er et ganske overraskende groft sprog, som kommentatorerne anvender imod et ellers sobert indlæg. Skal der virkelig betales mere i afgift i Danmark? Som om, at det er løsningen for alle problemer? Der argumenteres imod forurening, men hvad, hvis bilisterne kørte el/hybrid drevet biler (minus diesel) – så er det vel alene trængselsspørgsmålet, som kan anvendes. For at modvirke dette kunne man jo overveje havnetunellen, genåbne p-pladser og indsnævringer af veje. Vel og mærke uden, at det hæmmer den udemærkede cykelkultur. Og så i øvrigt dæmme forureningen i byen ved at hæmme dielselossen fra toge og busser ved fx elektricificering.

    Svar
  12. Af - Niller

    -

    Man skal bo i København for at forstå de problemer som en stigende trafik med motorkøretøjer fører med sig.
    Jeg ved ikke hvor mange af jer der taler for lempelige vilkår til bilisterne, der har prøvet som eneste mulighed at køre på cykel eksempelvis fra Toftegårdsvej videre ad Nordre Fasanvej – Falkoneralle og Jagtvejen -det er rent udsagt et helvede hvor Busser- biler og cyklister kæmper om den sparsomme plads der er til rådighed.
    Udover trængelsproblemer er der også gener forbundet med den forøgede luftforurening som berøre mange i form af luftvejslidelser som kan føre til dødsfald.
    Så hjælper det ikke meget at man lever sundt og er ikke ryger når luftforureningen kræver sine ofre-men man kan da have det håb at når metroen er fuldt udbygget vil flere vælge at tage den kollektive trafik -selvom jeg har min tvivl herom.

    Svar
  13. Af Kim P Olsen

    -

    Godt forslag fra Kabell.
    Vi der har råd til at betale P-afgifter skal nok klare os.
    Så må fattigrøvene og børnefamilierne tage det offentlige.

    Svar
  14. Af René Bergqvist

    -

    Trafikken i selve København er ikke stigende – mængden har været faldende siden 70’erne målt over sø-snittet.
    Til gengæld har diverse tiltag koncentreret trafikken og overbelastet de få (og for en storby er det også få og dårlige) veje.
    Det giver indtryk af en stigende traffik og hot-spots med forurening.
    Eksempelvis fordvinder de biler der var på Nørrebrogade jo ikke bare fordi den de facto lukkes.
    Parkeringszone i Vanløse vil kun gavne indtægter ikke trafik og slet ikke de steder du skriver om.
    Personligt kommer jeg kun når det er yderst påtvungent i indre København – vilke f.eks aldrig arbejde der – det er vel en udvikling der kun accellereres fremover.
    Derimod vil jeg arbejde på at slippe for al den traffik med latte og spelt der drøner i lastbiler forbi mit hjem hver dag for at servicere dig og dine – det er vel kun rimeligt at du ikke påfører mine børn lungekræft ved at du selv henter din spelt og latte på budcykel på havnen eller distributionscentralen – god tur – det er også godt for helbreddet.

    Svar
  15. Af Jakob Schmidt Rasmussen

    -

    Hvis bilisterne ville køre i elbiler, eller i det mindste hybridbiler, så kunne der sagtens være langt flere biler på vejene i Købehavn, for de forurener jo stort set ikke, og de larmer langt mindre, end fossile biler gør.

    Men bilisterne insisterer på, at køre i billige dieselbiler, der forurener langt mere, end bilfabrikkerne påstår, og som slår op mod 540 københavnere ihjel hvert år, og giver et utal af andre københavnere invaliderende lungelidelser.

    Elbiler er stadig fremtidsmusik, men hybridbiler kan løse de fleste af foirureningsproblemerne her og nu, så derfor burde bilafgifterne indrettes, så de fremmer slaget af hybridbiler, indtil udviklingen af batteriteknologien gør elbiler, til den bedste og billigste løsning for bilisterne.

    Svar
  16. Af Per Torbensen

    -

    En bil fylder nu engang som den gør,om det er diesel,benzin eller el på batterier som forøvrigt er en mega stor forurener både ved fremstilling og afskaffelse.
    Trafikken er ikke flydende eller glidende i København,bystyret med Kabel og andre bilhadere,har bevidst eller ubevidst i deres ignorance , har skabt et trafikalt helvede og det
    koster i timer og kroner og helbred.

    Kabel og hans fantasifoster af el cykler som står og ruster og festerne med temaet distortion i
    København,med ødelæggelse og opbrydning af festaberne er meget sigende.

    Stærkt forurenene busser og IC 4 tog og andre forældede teknologier kører stadigt i et væk,selvfølgelig fordi bilen som hadeobjekt er lettere at sælge,når fornuften er forduftet fra besluttende politikere som absolut ingen erhvervserfaring ejer eller besidder.

    SF dette uduelige fantasi foster afskaffede Københavns Sporveje,et unikt transportsystem som byggede på erfaringer ad hoc og det fungerede,men deres vælgere dengang foretrak 2cv og rødvin ,så ofrer man da bare det unikke transportsystem for siden hen,at hade bilen hvis lige ens behov ændrer sig-lige stærk nok-substansen mangler.

    Svar
  17. Af P Christensen

    -

    Jeg undgår helst at bevæge mig ind til København.
    Den har nogle af verdens dyreste huller i sine stærkt nedslidte veje.
    Men hvad pokker. Skatten herhjemme er jo rekordlav,
    og den skulle jo helst ikke gå tilbage til noget, som er til gavn
    for borgerne.

    Det har nedsmeltningsmekanismen Folketing+regering
    jo forlængst besluttet.

    Svar
  18. Af Kristian E

    -

    Jeg har anmeldt kommentar kl. 21:58 v. Gerda Larsen for overtrædelse af retningslinjer for debat og bedt om at den slettes. Irriterende at visse folk ikke kan beherske sig så man skal læse den slags vulgariteter.

    De øvrige kommuner i kongeriget burde lave et parkeringsfællesskab med gratis gensidige beboerlicenser, og så lade Københavnerne betale hver gang deres biler skal parkeres udenfor byen. Det er vel kun rimeligt at der bidrages lige meget begge veje.

    Svar
  19. Af claus claussen

    -

    Fandens godt forslag – fuld støtte herfra. Så slipper vi for Københavnernes forurende biler og os.
    Genialt !

    Her i Kongernes Nordsjælland ville vores dejlige natur også slippe for Københavner-rossets skrald og ødelæggende forurening når de smider deres affald i vores vidunderlige skove og strande.

    Svar

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info